Tuesday, December 21, 2010

ماراتن «آب» در مسکن مهر

کیلومتر خط لوله و 140 هزارمتر ارزانترین تور ترکیه  مکعب مخزن برای تامین آب مسکن مهر پرند لازم است که اگر از امروز عملیات آن آغاز شود دو فصل برای آبرسانی زمان مورد نیاز است

با دسترسی به نقشه های خطوط آب، برق، فاضلاب و گاز شهر جدید پرند، مطلع شده همه آنچه تحت عنوان مسکن مهر در این منطقه برای خانوارهای ساکن تور ارزان دبی تهران در حال ساخت است، حدود دو فصل زمان لازم دارد تا به امکانات خدمات زیربنایی اساسی وصل شوند.
پرند منطقه اصلی اجرای طرح مسکن مهر و محل جذب سرریز جمعیت تهران است به طوری که مقرر شده تا پایان شهریور سال آینده، 50 هزار واحد مسکونی در پرند تحویل متقاضیان شود اما این واحدها تا اطلاع ثانوی آب ندارند و جالب آنکه مسوولان این شهر از برنامه دستگاه های خدمات رسان برای واحدهای آماده افتتاح اظهار بی اطلاعی می کنند و می گویند: «برای ما هم معلوم نیست چگونه آب شرب پروژه های مسکن مهر قرار است تامین شود؟»(!)
محاسبات به دست آمده از نقشه های تاسیساتی پرند نشان می دهد در تور ارزان سواحل مدیترانه   حال حاضر 325 لیتر آب در ثانیه از طریق لوله اصلی واقع در جنوب غرب تهران، وارد شهر جدید پرند می شود که این آب شرب فقط جوابگوی 30 هزار جمعیت فعلی ساکن در این منطقه است (جمعیت شب پرند 30 هزار نفر و جمعیت روز آن 45 هزار نفر است). این در حالی است که برآورد مسوولان شهر پرند برای تامین آب مورد   نیاز مسکن مهر، حداقل رقمی معادل 2 هزار لیتر در ثانیه است. به این ترتیب پرند برای بهره برداری از واحدهای مسکونی مهر، 6 برابر ظرفیت کنونی، آب شرب نیاز دارد.
هم اکنون 93 هزار و 600 واحد مسکونی در فاز های 3، 4، 5، 6 و طرح توسعه شهر جدید پرند در قالب مسکن مهر در حال ساخت است که پیش بینی ارزانترین تور چین  می شود سال آینده 350 هزار نفر ساکن جدید، به این منطقه وارد شوند.
وعده انتقال آب از طالقان
گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از نقشه شبکه تور سوریه ولبنان   خطوط آب شهر جدید پرند حاکی است در حال حاضر 146 هزار و 843 متر خط لوله اصلی آب در این شهر وجود دارد که باید این میزان به 231 هزار و 540 متر افزایش پیدا کند. همچنین مخازن موجود برای تامین فشار آب در پرند 3 فقره است که مجموع حجم این مخازن 47 هزار مترمکعب است اما برای تامین آب واحدهای مسکونی مهر باید 12 مخزن با مجموع ظرفیت 140 هزار متر مکعب تهیه و نصب شود.
آخرین برنامه ای که برای تامین آب مورد نیاز مسکن مهر پرند به صورت شفاهی نهایی شده، انتقال آب از سد طالقان است که طول خط انتقال آب از طالقان تا کرج 62 کیلومتر و مسافت از کرج تا پرند 50 کیلومتر است که اجرای این طرح بین یک تا سه سال زمان می برد.
مسوولان پرند پیشنهاد داده اند با توجه به طولانی شدن زمان این انتقال، فعلا از خط یک طالقان-تهران، یک خط آب شرب به پرند تخصیص داده شود که در تور ارزان دور اروپا    آخرین جلسه مسوولان پرند به مقامات آب تهران ظاهرا این موضوع منتفی شده است.
ظرفیت خط آب طالقان 420 میلیون متر مکعب در سال است که 120 میلیون متر مکعب آن برای مصرف شرب شهر تهران، 30 میلیون متر مکعب برای مصرف شرب کرج و 270 میلیون متر مکعب نیز برای مصرف کشاورزی اختصاص داده شده است.
پاسخ جالب درباره آب مسکن مهر
مدیر عامل شهر جدید پرند در گفت وگو با دنیای ارزانترین تور انگلستان  اقتصاد با اشاره به اینکه 2 هزار واحد مسکونی مهر در آذرماه افتتاح خواهد شد، گفت: برای آب شرب این واحدها هنوز تکلیف روشن نشده و نمی دانیم چگونه قرار است آب شهری به این واحدها وصل شود! صابونی افزود: دو ماه پیش که وزیر نیرو از پرند بازدید داشت، اعلام کرد تنها راهکار برای تامین آب شرب پرند، اتصال خط 2 سد طالقان است. صابونی در عین حال گفت: طول این خط که باید احداث شود 114 کیلومتر است و ما نمی دانیم در طول چه مدت می خواهند این خط آب را متصل کنند. صابونی تصریح کرد: 1100 واحد مسکونی مهر در ابتدای فاز3 این شهر و چسبیده به فاز2 ساخته شده و سه ماه است که ما درگیر اختصاص آب به این پروژه هستیم.
برق: بهتر از آب، اما کم است
طبق نقشه برق شهر جدید پرند، 117 هزار و 456 متر خطوط انتقال برق در پرند وجود دارد که به این متراژ باید، 671 هزار متر تور قبرس  دیگر اضافه شود. یعنی 6 برابر خط موجود، باید طراحی انتقال برق در پرند انجام شود. برای تامین برق مورد نیاز مسکن مهر در پرند 5 پست بزرگ 20/63 کیلوولت مورد نیاز است.
مسوولان پرند در این باره می گویند اوضاع برق در مقایسه با آب بهتر است، به تور ارزان اوکراین  طوری که شمال فاز 4 که 12 هزار واحد در آن ساخته می شود، برق دارد، اما برای 78 هزار واحد دیگر عملیات تامین برق انجام نشده است.
خط فاضلاب نیست!
واحدهای مسکونی مهر در بزرگ ترین منطقه طراحی شده برای سکونت تهرانی ها، سیستم فاضلاب هم ندارد. در حال حاضر در پرند 76 هزار و 923 متر خط انتقال و جمع آوری فاضلاب وجود دارد که 196 هزار و 980 متر خط جدید باید طراحی و اجرا شود.
نقشه شبکه خطوط فاضلاب شهر جدید پرند به خوبی نشان می دهد در همه زمین های 99ساله پرند، شبکه فاضلاب اجرا نشده و اخیرا یکی از سازنده های مسکن مهر با هزینه خودش اقدام به طراحی این شبکه کرده است.
گاز: اوضاع بدتر از آب
در پروژه های مسکن مهر پرند، نه تنها هیچ خط انتقال گازی وجود ندارد، بلکه منابع فعلی تامین گاز در پرند، کفاف انتقال به واحدهای جدید را تور آنتالیا  نمی دهد. در پرند فعلا فقط 49 هزار و 800 متر خط انتقال گاز اجرا شده که باید 235 هزار و 790 متر خط جدید در زمین های 99ساله این شهر ایجاد شود. مسوولان شهر جدید پرند در این باره اعلام کرده اند: گاز شهری برای مسکن مهر اصلا نیست.
مخابرات: هنوز نیامده
مدیر عامل شهر جدید پرند ارزانترین تور لوکزامبورک  به دنیای اقتصاد گفت: مخابرات هنوز در هیچ کدام از پروژه های مسکن مهر این شهر وارد نشده است و عملیات اجرای آن آغاز نشده است.

No comments:

Post a Comment