Thursday, August 19, 2010

افزایش قیمت مسکن از خردادماه


یک کارشناس مسکن با بیان این‌که به نظر نمی‌رسد قیمت مسکن کاهش یابد، اظهار کرد: تورمی در راه است که بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.

تورج دانشور – کارشناس مسکن – در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که دولت بر طرح مسکن مهر تعصب دارد، ادامه داد: افزایش تسهیلات مسکن مهر و کاهش سود تسهیلات باعث ورود نقدینگی به بازار مسکن شده که به خودی خود باعث بروز جهش در قیمت مسکن می‌شود.

این کارشناس با اشاره به این که افزایش تسهیلات مسکن مهر بازار را از رکود خارج کرده و باعث رونق می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به سیستم برنامه‌ریزی کشور، ابلاغ آیین‌نامه‌ها و امضا موافقت نامه‌ها و امثال آن معمولا تا پایان اردیبهشت ماه به طول می‌انجامد.

وی گفت:‌ علاوه بر این‌که معمولا ساخت و سازها در فصل بهار آغاز و باعث جهش در بخش مسکن می‌شود، رونق در طرح مسکن مهر و تورم سالانه در کنار پرداخت تسهیلات برای مشاغل زودبازده و ورود نقدینگی به بازار بر اثر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها باعث گرانی می‌شود که بر بخش مسکن نیز تاثیرگذار است.

او اظهار کرد: به رغم این که وزیر مسکن سعی دارد به گونه‌ای عمل کند که قیمت مسکن و همچنین اجاره‌بها پایین باشد، به نظر می رسد فنر از زیر پای مسوولان در رود و از خرداد ماه شاهد افزایش قیمت باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بروز رونق در بازار با افرایش قیمت همراه است؟ تصریح کرد: افزایش قیمت باعث می‌شود افرادی که برای فروش خانه‌های خود دست نگه داشته‌اند، ملک خود را در بازار عرضه کنند و از سوی دیگر با اجرای طرح مسکن مهر واحدهایی تولید می‌شوند که در کوتاه مدت هیچ گونه رابطه منطقی با نیاز بازار ندارند.

دانشور با اشاره به این که ظرفیت فنی برای تولید حجم زیاد واحدهای مسکن مهر کافی نیست، خاطر نشان کرد: بنا به آمار سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۷ میلیون خانوار در کشور وجود دارد و با توجه به جوان بودن جامعه، خانواده‌های جدید نیز شکل می‌گیرد؛ بنابراین نیاز بالقوه موجود در بازارباعث افزایش قیمت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مسکن یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است، تصریح کرد: در کشورهایی مانند ایران که تولید ناخالص داخلی بالا نیست، بخش مسکن و ساختمان می‌تواند اشتغال عظیمی را ایجاد می‌کند.

او خاطرنشان کرد: وزیر فعلی به این مسائل توجه ندارد، اما نکته مهم این است که بازار راه خودش را پیدا می‌کند.

دانشور در پاسخ به این سوال که آیا لزوما رونق بخش مسکن همراه با افزایش قیمت است؟ خاطرنشان کرد: رونق اگر افزایش عرضه را در پی داشته باشد، باعث پایین آمدن قیمت می‌شود، اما دلیل کاهش میزان خرید و فروش مسکن در شرایط فعلی عرضه زیاد نیست.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه در شرایط فعلی عرضه متوقف است، گفت: ‌نوعی رکود در بازار حاکم است و دلیل آن کمبود نقدینگی در جامعه است. به طور حتم با بروز رونق دربازار مسکن به طور قطع قیمت بالا می‌رود، چرا که آغاز خرید و فروش باعث افزایش قیمت و رقابت در بازار می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار متعادل شدن بازار مسکن چیست؟ اظهار کرد: تنها راه موجود عرضه است.


No comments:

Post a Comment